Wensen voor speciale kaarten? Het Postcrossing forum!

Eerder heeft Astrid al eens geschreven hoe Postcrossing (deels) zorgde voor het oprichten van Cardcetera. En nog altijd is ze een actief Postcrosster – maar inmiddels wel meer via het forum dan via de officiële site. Hoe dat zo gekomen is? Ze vertelt het zelf.

Leuke post in de brievenbus!

Eiffeltoren - maar wel op originele manier!

Eiffeltoren – maar wel op originele manier! (Hartung)

Toen ik in augustus 2009 ging Postcrossen, was ik vooral erg blij dat ik weer eens leuke post ontving in de brievenbus. Ik stuurde al wel regelmatig kaartjes naar vrienden en bekenden, maar niet iedereen heeft altijd maar tijd en zin om daar ook op te reageren. Via mijn neef ontdekte ik Postcrossing en ik was meteen verslaafd. Zo kon ik eindelijk eens die stapel ongebruikte kaarten opmaken – dacht ik. Want ik kocht eigenlijk altijd dubbele kaarten, met enveloppe. Niet echt geliefd bij de meeste Postcrossers merkte ik al snel. Dus een nieuwe hobby was geboren: op zoek gaan naar mooie, originele ansichtkaarten. Vanaf het begin had ik namelijk niet zo veel met de ‘Groeten uit…’  kaarten.

Leuke ervaringen

Eiffeltoren op de manier van Nouvelles

Eiffeltoren op de manier van Nouvelles

Al snel vond ik mijn eerste Nouvelles Images kaarten; eigenlijk per toeval bij een boulangerie in Parijs. Niet wetend dat er een hele reeks Atelier-kaarten is en al helemaal niet wetend hoeveel andere series Nouvelles uitgaf, kocht ik een stapeltje van die prachtige kaarten. Naar later bleek was dat het begin van een inmiddels best flinke verzameling… De leukste kaarten uit mijn Postcrossing periode zijn toch wel de toevallige kaarten naar en van bekenden. Door mijn berichtjes op Facebook over de leuke kaarten die ik kreeg ging Henrieke ook Postcrossen – groot was mijn vreugde toen ik haar een kaartje mocht sturen! En onlangs maakte ik het omgekeerde mee – collega Fleur kreeg mijn adres om een kaart heen te sturen; net nadat ze Cardcetera ontdekt had. Dan is Postcrossing wel even heel bijzonder en laat het zien hoe klein de wereld soms is.

Specifieke kaarten

Azië, Aquarupella style

Azië, Aquarupella style

Als je wat langer bezig bent met Postcrossing, leer je al snel verschillende merken kennen. Het begon dus met Nouvelles, maar al snel volgende veel andere merken, zoals Bildreich, Ars Vivendi en Aquarupella. Ik ging ze allemaal verzamelen en daardoor merkte ik steeds vaker dat ik toch iets minder blij was als ik weer een toeristische kaart ontving – waar ik toch al weinig mee had. Gelukkig is er ook nog het Postcrossing-forum, waar je via tags kaarten stuurt en ontvangt. Dat kunnen bepaalde themas zijn (katten bijvoorbeeld, of Anne Taintor), bepaalde merken (Nouvelles Images heeft zowel een ‘offer’ tag (iemand kiest uit jouw aangeboden voorraad) als een ‘request’ tag (iemand stuurt jou een kaart uit je wensenlijst), maar ook bekende mensen (Elvis bijvoorbeeld). En is jouw favoriet er niet bij? Je kunt altijd een verzoek doen voor een nieuwe tag – als er genoeg mensen zijn dit ook deel willen nemen, wordt de tag geopend door de administrators.

Round Robins

Zwitserse charme - Bildreich

Zwitserse charme – Bildreich

Maar misschien nog wel leuker dan de tags zijn de Round Robins. Je zit met een aantal mensen in een groep – dat zijn er soms maar 2, maar soms ook 10 of zelfs 50. Iedereen stuurt iedereen een kaart. Zit je in een groep met 4 mensen, dan stuur je dus de 3 anderen een kaart en krijg jij ook 3 kaarten terug. Klinkt misschien ingewikkeld – maar eigenlijk is het hartstikke simpel. En omdat veel mensen best regelmatig aan dezelfde RR meedoen, leer je elkaar toch ook een beetje kennen. Een leuke Round Robin als je veel tijd hebt is de Maand50 RR – iedere maand doen hier 50 mensen aan mee! Zelf ben ik vooral actief in de Publishers RR – waarin we groepjes maken van mensen die kaarten van een bepaalde uitgever verzamelen. Aangezien de groepen meestal vrij klein zijn, raken vaak zelfs groepen met kaarten van wat minder bekende uitgevers vol. Sinds deze maand ben ik hier zelfs de host van – wat het extra bijzonder maakt.

Ik ben benieuwd of jullie nog favoriete tags en Round Robins hebben – dus post ze vooral in de reacties!

Over Astrid

Duizendpoot, freelance tekstschrijver & redacteur & projectleider, wannabe schrijver van niet een maar twee boeken, fanatiek lezer, eigenaar webshop in kaarten Cardcetera, eigenaar tekstbureau Flytande, vrouw, zus, dochter, vriendin, hobby kok, dol op post, levensgenieter, hardloopster. Al deze onderwerpen komen (uiteindelijk) vast aan bod in een of meerdere blog berichten.
Dit bericht werd geplaatst in Cardcetera, Leuke tips, Writers en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Wensen voor speciale kaarten? Het Postcrossing forum!

  1. Erica zegt:

    En wat ben ik toch blij dat jij die RR host 😀

  2. Henriëtte zegt:

    Ja, natuurlijk 🙂 The Just Postcards RR en The Black& White RR 🙂

  3. Pingback: Valentines give-away and secret postcards | Cardcetera

  4. Pingback: Even voorstellen: Erica T. | Cardcetera

  5. Pingback: Aquarupella brengt de wereld een stukje dichterbij | Cardcetera

Geef een reactie

