Van een hobby naar een eigen webwinkel

Zondagmiddag – voor Astrid dé tijd om kaarten te schrijven! Liefst buiten, op het balkon

Waarom begint iemand een webwinkel? De redenen kunnen zeer uiteenlopend zijn – voor Astrid was het de her-ontdekking van een oude liefde: brieven schrijven. Met de ontdekking van Postcrossing kwam daar ook nog de zoektocht naar mooie kaarten bij. Astrid vertelt er zelf meer over.

Oude liefde
In mijn jeugd schreef ik veel brieven en kaarten. Maar net als veel anderen stapte ik op een bepaald moment over van handgeschreven naar getypt: van snail-mail naar e-mails. Maar op een gegeven moment kwam toch de kriebel weer terug om op de ouderwetse manier post te gaan versturen. Vrienden en familie kregen regelmatig een kaartje van mij – standaard had ik wel een stapel op voorraad liggen.

Ontdekking in Parijs

Atelier kaart van Nouvelles Images – Franse taartjes

Tijdens een bezoek aan een vriendin in Parijs kwam ik voor het eerst in aanraking met de Atelier-kaarten van Nouvelles Images. Super kaarten! Op iedere kaart staan allemaal kleine voorwerpen rondom een thema. Ik vond ze per toeval bij een patisserie en later ook bij een mooi, klein winkeltje aan de Rue Rivoli. Gezien de prijs, ruim een euro per stuk, hield ik me wel een beetje in. Ik vroeg me ook af aan wie ik de kaarten zou sturen – eigenlijk vond ik ze te mooi om te versturen!

Postcrossing
Niet veel na dat bezoek aan Parijs ontdekte ik Postcrossing en nog wat later het Postcrossing forum. Via tags kun je daar vragen om specifieke kaarten – bijvoorbeeld van bepaalde uitgevers of een bepaald thema. Daar kwam ik er achter dat er veel meer mensen zijn die fan zijn van Nouvelles Images! Maar nu had ik wel een probleem: hoe kwam ik aan meer en vooral aan betaalbaardere kaarten?

Dan maar een eigen winkel
Ik heb veel rondgekeken in winkels en ook veel mooie kaarten gevonden. Maar als je echt veel verschillende kaarten zoekt, dan is het toch lastig om een winkel te vinden met een groot, gevarieerd assortiment. En dus besloot ik om zelf een online winkel te starten. Het eerste merk? Nouvelles Images natuurlijk!Assortiment
Sindsdien hebben we steeds nieuwe merken toegevoegd – merken die ik via het Postcrossen ontdekt maar ook merken die ik bij groothandels of op beurzen heb gevonden. Want dat is wel een van de leukste dingen als je van je hobby je werk kunt maken: je mag overal gaan rondsnuffelen en je ontmoet leuke nieuwe mensen. Zo ben ik al op de beurs in Frankfurt geweest en heb ik leuke contacten opgedaan met een bijzondere fotografe in Duitsland. Ook het interview met Radio Decibel voor wereld postdag is een hoogtepunt. En natuurlijk is er nog onze eigen kaartenlijn: heel spannend of die echt gaat aanslaan. Het liefste zie ik natuurlijk dat de kaarten bij Postcrossers geliefd gaan worden!

Hard werken
Het klinkt natuurlijk leuk, van je hobby een bedrijf maken. Maar vergis je niet – het is ook echt heel hard werken. Niet alles wat wij inkopen slaat aan – soms vind ik een bepaald merk of een extra product erg leuk, maar blijken er weinig andere mensen net zo enthousiast over te zijn. En: klanten vinden je namelijk niet vanzelf! Maar als ze je wel vinden en als ze dan ook nog enthousiast zijn, dan is dat natuurlijk wel erg leuk. Af en toe gaat het ook mis, maar gelukkig hebben we eigenlijk nog altijd een oplossing kunnen vinden in overleg met de klant. Ik ben dan ook erg trots op het feit dat veel mensen bij ons terug blijven komen en enthousiast reageren op onze acties.

Wil jij ook iets kwijt over jouw passie voor kaarten, schrijven, post of een ander onderwerp waarvan je vindt dat het helemaal bij Cardcetera past? Heb je een tip om te delen met onze lezers & klanten? Stuur ons een bericht en laat weten waar jij wat over wil schrijven. Als wij jouw blog plaatsen, ontvang je in ruil daarvoor een leuke beloning!


Over Astrid

Duizendpoot, freelance tekstschrijver & redacteur & projectleider, wannabe schrijver van niet een maar twee boeken, fanatiek lezer, eigenaar webshop in kaarten Cardcetera, eigenaar tekstbureau Flytande, vrouw, zus, dochter, vriendin, hobby kok, dol op post, levensgenieter, hardloopster. Al deze onderwerpen komen (uiteindelijk) vast aan bod in een of meerdere blog berichten.
Dit bericht werd geplaatst in Achtergrondinformatie, Leuke tips en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Van een hobby naar een eigen webwinkel

  1. Pingback: Wensen voor speciale kaarten? Het Postcrossing forum! | Cardcetera

  2. Pingback: The Postcard Cure week 36: Publisher Nouvelles Images | Cardcetera

Geef een reactie

